Børnehavebørn er ved at være store børn, men de har stadig brug for faste rammer, og derfor holder vi i store træk fast i den struktur, som børnene kender fra vuggestuen. Det betyder, at vi har en formiddag, hvor vi lægger vægt på planlagte pædagogiske aktiviteter, mens børnene om eftermiddagen har mulighed for både at være med i aktiviteter, som de voksne står for, og for mere fri leg. Der er altid voksne med i aktiviteterne - enten som deltagere eller mere på sidelinjen.
Fra maj 2023 har alle medarbejder arbejdet med hverdagens rutiner, struktur og organisering som vi vurdere som grundpiller, der understøtter, udvikler og vedligeholder vores faglighed og arbejdsfælleskab. Medarbejder og leder er fælles om at skabe formen hvor der er en høj grad af involvering som giver ejerskab til vores forandring - Vi tænker i gode løsninger på vegne af kerneopgaven og vi mødes for at omsætte viden og erfaringer til ny forbedret praksis.
Morgen og formiddag
Hvis I afleverer jeres barn mellem klokken 7:00 - 8:00, skal I aflevere på Fiskerne. Her serverer vi morgenmad for de børn, som har brug for det. Morgenmaden bliver ryddet op 07:50. Klokken 8:00 går vi ud på vores respektive stuer, hvor vi leger og hygger os, inden vi går i gang med vores samling klokken 9:00 og frem til 09:30. Hvis man aflevere sit barn under vores samlinger, ønsker vi at aflevering sker på sådan måde, at det ikke forstyrre de igangværende samling. Vores samling er en læringsarena for børn og en vigtig mulighed for at gøre børnene livsduelige og læringsparate.
Når vi er færdige med samling klokken 9:30, og efter vi har fået vores formiddagssnack, går vi i gang med dagens aktiviteter. Aktiviteterne planlægges med udgangspunkt i mindre børnegrupper, og vi sørger for, at de også er i tråd med vores aktuelle tema. Hvis vi har et tema om natur, kan vi for eksempel gå ud og hente rabarber i vores naturområde, Den Øde Ø, og lave rabarberkompot. Eller vi kan tage en tur på stranden og se, om vi kan finde nogle vandmænd i strandkanten og lære lidt om dem.
Vi deler os ofte op i mindre grupper, så vi kan gøre aktiviteterne endnu mere relevante for børnene. Det kan være, at der er brug for, at en lille gruppe tager på tur, fordi der er nogle venskaber, der skal plejes. Eller nogle børn er blevet særligt interesserede i snegle - og så går vi på sneglejagt. Vi planlægger altså bestemte aktiviteter, men vi har også øje for, hvad der er brug for i den enkelte børnegruppe, og handler efter det.
Frokost
Vi spiser frokost cirka 11. For børnene er det et af dagens højdepunkter. Ligesom i vuggestuen præsenterer børnehavebørnene maden for deres kammerater. Mange af børnene er nysgerrige på, hvad der bliver serveret, og en stor del af måltidet er at træne børnenes mad mod. Derfor får de også serveret mad, som måske kan overraske dem lidt, og som de skal øve sig lidt i at kunne lide. I Rosa deltager børnene aktivt i opgaverne med borddækning, de tager selv maden, rydder op efter sig selv og hjælper med madvognen kommer retur til køkkenet.
Eftermiddag.
Efter frokost omkring 12:00 går vi ud på vores legeplads. Vi arbejder på legepladsen med flere roller til de voksne - Omsorgsgiver, som er opmærksom på børn der ikke er et del af fælleskabet, hjælper børn ind i leg og har en ekstra omsorg i forhold til børnenes lege og samspil. - Flyver, som hjælper børnene med praktiske ting, løser konflikter og trøster samt står for pædagog praktiske opgaver. fordyber og omsorgsgiver med Børnene kan vælge enten at være med i de aktiviteter, som de voksne sætter i gang, eller måske vil de hellere fortsætte den leg, de havde gang i dagen før, som bare var rigtig god. - Fordyber, der igangsætter lege og fordyber sig i længevarende leg eller aktivitet.
13:15 - 13:30 er der fælles oprydning og efterfølgende afslapning hvor vi læser bøger, hører stille musik, børnemassage o.lign. Omkring 14:00 spiser vi brød, frugt eller grønsager og kan være på stue eller en af vores 3 legepladser. Omkring 16:00 - 16:30 begynder vi at lukke stuer ned og ender på Fiskerne som er vores lukke stue.