Trygge overgange - store som små
I Rosa går vi op i at skabe trygge og behagelige overgange for vores børn. Det gælder både de små overgange, som findes i hverdagen, såvel som de store overgange fra hjem til vuggestue, fra vuggestue til børnehave og fra børnehave til skole.
Vi sørger selvfølgelig også for at klæde jeres barn godt på til de større forandringer, som sker, når det skal begynde i børnehave og skole. Det gør vi med forløb, hvor vi har fokus på mødet med nye omgivelser, sociale relationer og fællesskab.
Indkøring og fordeling.
I Rosas børnehave har vi haft stor fokus på hvordan vi fordeler børn til de enkelte stuer. Vi modtager både vuggestuebørn fra egen vuggestue og børn udefra, bl.a. fra lokale dagplejere og tilflyttere til Amager.
Vi har siden 2022 haft et fokus på fordeling af børn i børnehaven og ud fra flere tilbagemeldinger fra ansatte. Ledelsen og Rosas Team koordinator fordeler børn ud fra disse 3 kriterier.
- At skabe 4 homogene børnegrupper, altså næsten lige mange børn i hver årgang.
- At skabe børnegrupper hvor de sproglige udfordringer er fordelt hensigtsmæssigt, af hensyn til bedst mulige betingelser for barnets sproglige udvikling.
- At medtage, de faglige vurderinger der bliver overdraget fra vuggestuen, dagplejer eller anden institution, i den samlede vurdering af placering af børn.
Få gode råd og vejledning i dokumentet nederst på siden ;-)
Fra Rosas egne vuggestue til børnehave
En af de store overgange sker, når børnehavealderen nærmer sig. Det er forskelligt, hvor trygge børnene er ved overgangen fra vuggestue til børnehave. Uanset hvad, sørger vi for, at overgangen føles tryg og med en velkendt voksen ved jeres barns side.
Vi planlægger besøg til børnehaven, hvor børnene sammen med en kendt voksen og et par venner kan besøge deres nye omgivelser. Der er også mulighed for at lege ved børnehavens legeplads inden børnehavestart.
Inden jeres barn starter i børnehave, inviteres I til en samtale med fokus på overdragelse af viden med pædagogen fra vuggestuen og den nye pædagog i børnehaven.
Fra børnehave til skole
I Rosa er vi meget glade for vores skolegruppe, som mødes to gange om ugen. Vi besøger gerne det nærliggende fritidshjem, Tidsmaskinen, som vi har et godt samarbejde med, eller Lergravsparkens Skoles børnehaveklasse. Vi sørger også for at gå forbi de andre nærliggende fritidshjem, når vi går ture i området. Andre gange bruger vi tiden i huset på skoleforberedende aktiviteter.
Sociale relationer og venskaber er nøgleord i vores tilgang til skoleovergangen. Det handler om at klæde børnene godt på til skolelivet i fællesskab med andre børn og kendte voksne gennem leg, samtale og aktiviteter. På den måde skabes der genkendelighed ved skolestart.
På samme tid er det vigtigt, at børnene får en god oplevelse, når de skal sige farvel til børnehavelivet. En af vores faste traditioner, som børnene elsker, er vores stueovernatning, der byder på fest, spisning og godnatfilm. Dem, som gerne vil hjem og sove, har selvfølgelig mulighed for det og kan komme med til brunchhygge morgenen efter.
Selvom overgangen fra børnehave til skole kan føles overvældende, er det vores oplevelse, at børnene med tiden bliver trygge gennem vores arbejde med skolegruppen.